Blog

Uczenie się poprzez naśladowanie – Monika Bielecka

Naśladowanie w rozwoju każdego dziecka odgrywa znaczącą rolę. Maluch uczy się poprzez naśladowanie. Widząc, słysząc jak mówią osoby wokół niego, uczy się mówić, podobnie jest z jedzeniem, chodzeniem, śpiewaniem, wykonywaniem wszelakich czynności.  Co kryje się pod pojęciem naśladownictwa? Naśladownictwo jest jedną z ważnych dróg przyswajania wiadomości, przekonań, wtedy kiedy jednostka nie jest na tyle dojrzała, aby móc samemu kierować swoim postępowaniem i potrzebuje wówczas wzorca do naśladowania. Podstawowym czynnikiem tworzenia się funkcji symbolicznej u człowieka, objawiającym się w posługiwaniu znakami

Czytaj dalej ➝

Żywienie dzieci, problem wielu rodziców – Milena Tytko

Twoje dziecko nie chce jeść, ciągle grymasi i narzeka? A może chcesz wiedzieć, co robisz źle? Jeśli tak, to ten artykuł drogi Rodzicu, jest właśnie dla Ciebie. Jakie są nawyki żywieniowe Waszych dzieci? Ile razy zastanawialiście się nad tym? Cóż, troska o ich zdrowie i harmonijny rozwój jest wpisana w rodzicielską naturę. Dlatego to normalne, że zadajecie sobie pytania: czy nasze dziecko je za dużo czy za mało, czy pije dostateczną ilość mleka, czy nie przesadza z ilością wędliny lub

Czytaj dalej ➝

Wpływ psa w domu na rozwój emocjonalny dziecka – Alicja Jóźwiak

Obecność psa w rodzinie ma wpływ na wszystkich jej członków, ale najwięcej korzystają na tej symbiozie najmłodsi domownicy. Już od dawna wiadomo, że pies stymuluje rozwój dziecka zarówno emocjonalny, jak i różne jego aktywności. Udowodniono, że dzieci wychowujące się z psem są bardziej otwarte i łatwiej im podejmować wyzwania niż tym dzieciom, które kontaktów z psem nie miały. Dzieci łatwiej podejmują interakcje, a w przypadku dzieci nieśmiałych następuje wyraźny wzrost pewności siebie. Wprowadzając psa do domu, musimy pamiętać jednak o

Czytaj dalej ➝

Postępowanie w przypadku zachowań „trudnych” oraz aktywne zapobieganie – Anna Bujakowska

Zachowania trudne tj. bicie, kopanie, agresja słowna, autoagresja. Należą do grupy zachowań, spowodowanych bodźcem. Bodziec ten może mieć dwojaki charakter(wewnętrzny lub zewnętrzny).  Wewnętrzny bodziec będzie stanowiła grupa wszystkich tych bodźców, które nie płyną ze środowiska w którym znajduje się dziecko (sytuacje, osoby), tylko ze specyficznych uwarunkowań może to być np. aktualnie rozwijają się choroba lub wszelki dyskomfort w odczuciu somatycznym(płynącym z „ciała”).  Zewnętrzny bodziec będą stanowiły te bodźce, które pojawiają się niezależnie od „stanu zdrowia” czyli (złamanie schematu działania, sytuacje

Czytaj dalej ➝

Rola czytania w życiu dziecka – Aleksandra Szargan

„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła.” Wisława Szymborska Czytanie dzieciom książek powinno zacząć się już od kołyski, jeszcze zanim dziecko zacznie samo składać litery. Jeśli codziennie czytamy swoim pociechom, wtedy czują się one ważne i kochane. Buduje to u nich poczucie własnej wartości, siłę wewnętrzną i wiarę w siebie. Czytanie jest bowiem ważnym elementem naszego życia, narzędziem zdobywania wiedzy o otaczającym świecie oraz uczy relacji społecznych, poznawania wartości a przede wszystkim tworzy głęboką i nierozerwalną więź pomiędzy

Czytaj dalej ➝

Rola muzyki w terapii – Joanna Jendrzejewska

Czy muzyka naprawdę potrafi odgrywać rolę terapii i czy są jakieś badania dowodzące temu? Czy muzyka faktycznie ma tak wspaniały wpływ na dziecko?  Co składa się na muzykoterapię? Na te pytania spróbuję dziś odpowiedzieć. Musimy wiedzieć, że muzykoterapia nie powstała dziś, wczoraj, czy też 50 lat temu. Terapeutyczna rola muzyki była znana od dawna. Już w XVII w. pisano o tym, że spełnia ona rolę terapii. Obecnie, efektywność muzykoterapii w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością była tematem wielu badań.  Badania

Czytaj dalej ➝